Het belang van coaching neemt toe

  • warning: array_map(): Argument #2 should be an array in /var/www/artemisbelgium.be/artemisbelgium.be/wwwroot/modules/system/system.module on line 1015.
  • warning: array_keys() expects parameter 1 to be array, null given in /var/www/artemisbelgium.be/artemisbelgium.be/wwwroot/includes/theme.inc on line 1820.
  • warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/artemisbelgium.be/artemisbelgium.be/wwwroot/includes/theme.inc on line 1820.

Phanta Rhei, wisten de oude Grieken. Alles is in beweging. Wat de filosofen er echter niet bij vertelden is dat verandering steeds sneller verloopt, en zware eisen stelt aan de mensen die ermee te maken hebben: medewerkers, management, bestuursleden, partners en klanten.

Vooral van onze medewerkers en leiders en wordt steeds meer flexibiliteit, wendbaarheid ("agility") en dynamiek verwacht. Tegelijk verwachten zij dan weer van hun bedrijven dat ze op de meest adequate wijze tegemoet komen aan de juiste stimuli en positieve ondersteuning en begeleiding. Bedrijven die niet tegemoet komen aan deze verwachting vallen als eerste ten prooi aan de “War of talent”.

Individuele coaching wordt dan ook steeds meer onderdeel van het strategisch plan van ondernemingen. Steeds meer bedrijfsleiders begrijpen dat een strategie die inzet op de groei van bestaande medewerkers meer loont dan de onzekere zoektocht naar nieuwe krachten. De return on investment van coaching wordt dan ook steeds duidelijker.

Niet alleen bedrijfsleiders zien steeds beter de intrinsieke voordelen van coaching. Studies tonen aan dat persoonlijke groei voor medewerkers veel belangrijker is dan stijging van financiële compensaties. Dit inzicht maakt investeren in het bestaande human capital nog meer tot een strategie voor winnaars. Deze investering draagt immers niet alleen bij tot de groei en ontwikkeling van het individu maar ook tot de performantie en de groei van de onderneming. Bovendien heeft deze aanpak een bewezen positieve impact op de retentiegraad van professionals, wat zich vertaalt in positieve effecten op recruteringbudgetten.